LIppai Roland

Szerző

Ha tartósan fáradtnak és kimerültnek érzed magad, ha már utálod a munkád és egyre inkább kerülöd az embereket, könnyen lehet, hogy téged is utolért korunk egyik legveszélyesebb betegsége. A kiégés már régen nem csak a menedzserek, a top vezetők és bizonyos foglalkozásúak – például orvosok, nővérek, segítők, tanárok – luxusa. Gyakorlatilag bárki a marketingestől kezdve a cipőárusig, aki tartósan magas szintű stresszhatásnak van kitéve, érintett lehet korra, nemre való tekintet nélkül.


Kiégés: amikor ki sem akarsz kelni az ágyból

A tünetegyüttest Herbert J. Freudenberger írta le először 1974-ben. Eszerint egy olyan krónikus emocionális megterhelésről, stressz nyomán fellépő fizikai, érzelmi, mentális kimerülésről van szó, ami együtt jár a reménytelenség és az inkompetencia érzésével. S ha ez nem volna éppen elég: a kiégett ember elveszíti a céljait és az ideáljait, megjelennek benne a negatív attitűdök, amiknek jó sok feszültséget és konfliktust keltve bárki és bármi a célpontjává válhat.

A kiégés klasszikus tünete. (Fotó: Kinga Cichewicz/Unsplash)

Tehát, ha reggelente szinte alig van motivációd arra, hogy kikelj az ágyadból, utálsz szinte mindent és mindenkit, beleértve akár saját magadat is, ideje megállnod egy pillanatra. Elsősorban önmagadért, majd mindenki másért, aki fontos számodra.

A kiégés általános tünetei – ezekre figyelj!

A kiégés számos mentális és fizikai tünettel ad hírt magáról azon kívül, hogy szinte zombiként éled a napjaidat. A WHO szerint a kiégés legfőbb mentális tünetei: enerváltság és kimerültségérzet, csökkenő hatékonyság és a munkától való eltávolodás. Egyszerűen megutálod a munkád, esetleg az egész életed, eltávolodsz a kollégáidtól és akár a szeretteidtől is, cinikus leszel, türelmetlenné válsz, panaszkodsz és egyre több a konfliktusod. Úgy érzed, hogy eredménytelenül és sikertelenül telnek a napjaid. Krónikus fejfájás gyötör, tartós bél- és nyomorpanaszaid vannak.

Van kiút a kiégésbl, cselekedj! (Fotó: Christian Erfurt/Unsplash)

Az elmúlt évtizedekben a burnout-helyzet olyan súlyossá vált, hogy a kiégést a WHO felvette a betegségek listájára azzal a kitétellel, hogy az ember csak munkahelyi környezetben betegedhet meg. Ezt azért érdemes árnyalni; a munkád és a munkahelyed milyensége, a kollégáid és a vezetőd nagyban hozzásegíthetnek egy alapos burnout-hoz, de az ezt előidéző nagymértékű és krónikus stressz forrása lehet az általános életstílusod is. Vagyis az, ahogyan éled a mindennapjaidat.

Egyáltalán nem lényegtelen, hogy mennyi időt töltesz munkával és pihenéssel. Az sem mindegy, hogy mennyit és milyen minőségben alszol, sportolsz-e rendszeresen, illetve milyenek az emberi kapcsolataid – beleértve a párkapcsolatod és a családi életed is. Az önmagad felé támasztott irreális elvárások és célok is a burnout rizikó faktorai. Ha maximalista, perfekcionista, esetleg kontrollfüggő vagy, akkor is komoly veszélynek teszed ki magad.

Nézzük meg, mit tehetsz azért, hogy lehetőleg ne kerülj ilyen helyzetbe!

Tudatos életmóddal a burnout ellen

A burnout nem csak úgy megjelenik a semmiből, hanem valaminek a súlyos következménye. Ahogyan a fogad sem magától lyukad ki – hanem azért, mert elhanyagoltad a szájhigiénédet. Tehát amikor meglegyint a kiégés szele és esetleg meg is betegszel, az annak a jele, hogy elhanyagoltad magad. Nem figyeltél oda korábban. Vagyis a burnout legjobb ellenszere a megelőzés, a preventív gondolkodásmód. Vagyis minden nap tenni magadért valamit, ami egy sokkal szerethetőbb élet-algoritmus, mint aztán a betegség minden lelki és fizikai, illetve anyagi következményével küzdeni akár évekig.

Tudatos életmóddal megóvhatod az egészséged. (Fotó: Peter Conlan/Unsplash)

A GTD-podcast-ben nagyon jó hangulatban beszélgettünk arról, hogy mi is a burnout, mit lehet tenni ellene, s szóba került az is, hogy én voltam-e már kiégve. Hallgasd meg!

Tehát a kiégés elkerülése érdekben össze kell raknod egy tudatos életstratégiát, amihez nyugodtan kérhetsz segítséget is.

Azzal tudod magad egyensúlyban tartani, ha fejleszted az önismereted, gyakorlod az önreflexiót s nyitott vagy mások visszajelzéseire is, ápolod az emberi kapcsolataid. Azzal is az egészséged szolgálod, ha eleget és jó minőségben alszol. Ha az életed nem csak a munkádról szól, hiszen te nem a munkád vagy; törekedj a munka-magánélet egyensúlyra, vegyél ki szabadnapokat, engedd meg magadnak az énidőt, keress egy számodra izgalmas hobbit. A rendszeres sport, a meditáció, a mindfulness és a relaxációs technikák is a javadra válnak. Ha csak egy részüket a napi-heti rutinoddá teszed, máris nyertél.

Összefoglalva:

  • a kiégés civilizációs betegség, bárki érintett lehet
  • az életvitelre kiható súlyos tünetegyüttes
  • tudatos életmóddal megelőzhető

Találj rá egy okot és csináld!

Címlapkép: Tangerine Newt/Unsplash

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
Férfiak egészsége: az első lépések

A férfiak egészsége nem tartozik a legfelkapottabb témák közé annak ellenére sem, hogy a magyar férfiak kedvezőtlen egészségi állapota és születéskor várható élettartama erősen indokolná a jól felépített és a

A szorongás csökkentése – 11 hasznos tipp!

Számos olyan dologgal szembesülünk nap mint nap, ami félelemmel, szorongással tölthet el bennünket, ezért lényeges kérdés, hogy mit teszünk a szorongás csökkentése érdekében. Az egy teljesen normális dolog, ha valaki