LIppai Roland

Szerző

Íme néhány azonnal megvalósítható trükk, hogy könnyebb legyen az élet és kevesebb a stresszhelyzet, ha a home office gyerekekkel című sztorit tűzték nektek műsorra.


Tudom, hogy a legtöbb ember számára a lezárások, a gyerekekkel való, amúgy munkaidőben való otthonlét a lassulás, a meditáció, a kenyérsütés és a nyaralás egy speciális típusát jelentik, vagy jelentették, Így e poszt azoknak szól, akiknek viszont meg kell és kellett válaszolniuk a „gyerek mellett hogyan dolgozzak?” korán sem egyszerű kérdését. A home office gyerekekkel komoly kihívást jelent minden szülő számára. még akkor is, ha van praktikus segítség a szülő-gyerek viszony jobbá tételére.

A home office itthon is népszerű

A helyzetben nem vagy egyedül: az Eurostat mérése szerint 2019-ben közel negyvenkét millió felnőtt élt olyan háztartásokban, ahol legalább egy, hatévesnél fiatalabb gyerek nevelkedett, de az egy vagy két gyerekes háztartásokban is több mint harmincmillió felnőtt élt. Közel egyharmaduk teljes munkaidőben végezte a munkáját. A home office-hulláma a magyar munkavállalókat sem kerülte el; a foglalkoztatottak tizenhét százaléka dolgozik a nappalijából. A helyzet a férfiakat/apákat és a gyerekek is erősen érinti.

Home office gyerekekkel: ezt teheted a hatékonyság és a nyugalom érdekében

Összeírtam pár gondolatot, amik, mivel számunkra nagy segítséget jelentettek (és jelentenek), talán hasznára lesz másoknak is, így neked is. Univerzális megoldás nincsen; jelentős eltérések vannak a munkát és a gyerekek életkorát, így figyelemigényét tekintve. És akár egy perc alatt is alapvetően változhat meg egy eltervezett nap. De mindenképpen van néhány olyan alapvetés, amit érdemes átgondolni.

Biztos vagyok benne, hogy a fentiek segíthetnek abban, hogy a „home office gyerekekkel” kérdése a lehető legjobb választ add.

  • A helyzet elfogadása: teljesen jogos és valójában a mentális egészség védelmét szolgálja, ha adunk magunknak pár percet a bosszankodásra. Aztán viszont a „megváltoztathatatlan” elfogadása következzék, hiszen szidhatjuk az esőt, attól még esni fog. Higgadtan jobban jönnek a megoldási javaslatok is.
  • Napirend a gyerekeknek: a napirend, noha nem mindig tartható, keretet ad a napoknak, egyfajta rutint, amiben mindenki megtalálja a maga helyét. A gyerekek számára érdemes „lekoppintani” a bölcsi-óvoda-iskola napirendjét az étkezések, a játékidők és a pihenés mentén. Rendszer és napirend nélkül, egyfajta kiszámíthatatlanságban sodródva a gyerekek sem érzik jól magukat.
  • Napirend a szülőknek: ezt nem érdemes fejtegetni, felnőtt és értelmes embereknek nem kell elmagyarázni, hogyan szervezzék a munkájukat, hogyan építsék fel a napjaikat.
  • Ha a gyerekkel vagyunk, legyünk vele: az elmúlt közel két év nehézségei a gyerekek számára is nehézséget jelenthetnek, frusztrációt okozhatnak. Magyarázzuk el nekik a saját szintjükön, hogy mi történik és legyünk leleményesek a játékokat illetően. Legyünk jelen: ha van két óránk kirakózni, kirakózzunk és hagyjuk a munkát. Nem könnyű, de megtérül.
  • Radikális együttműködés a dolgozó szülők között: legnagyobb kihívásuk talán, hogyan tudnak hatékonyan dolgozni akkor, ha kétpercenként kell megoldani valamilyen „helyzetet” vagy éppen a gyerkőc egész nap az ő figyelmükre pályázik. Érdemes átszervezni határidőket, a munkát befogadható nagyságú és vállalható blokkokra osztani. Mindenki munkája fontos, mindenkinek vannak határidői. Ha a különböző napszakokban más-más szülő van a gyerekekkel, akkor van lehetőség legalább néhány órát koncentráltan dolgozni.
  • Kommunikáció: Mindent a másik fél jogos igényeinek figyelembevételével, őszinte és nyílt kommunikációval érdemes csinálni a frusztráció és a konfliktusok elkerülése érdekében, a „kérj és megadatik” jegyében.
  • Irreális elvárások elengedése: egységnyi energiával csak egy bizonyos mennyiségű feladatot tudunk elvégezni, azon túljön a kudarc a munkában és otthon is. Ha azt gondolod, hogy napi tizennégy óra munka után még lesz erőd és kedved legózni, vagy egész napos gyerekezés után hajnal négyig hatékonyan dolgozni, valószínűleg tévedsz. Ha megtehetjük, skálázzunk: a munkaóráinkat igazítsuk az erőforrásainkhoz és a lehetőségeinkhez.
  • Énidő: valószínűleg él még benned a lezárások emléke, így pontosan tudod, hogy elképesztő mennyiségű energiát kell leadnod az elkövetkező időszakban, aminek egy részét mindenképpen pótolnod kell. Csak te tudod, hogy mi tölt föl, mi energetizál. Itt is érdemes elengedni a korábbi rutinokat, mert szinte biztos, hogy nem jön össze például a heti öt edzés, bár a sport mindenképpen a segítségedre lesz. Nézd meg, hová tudod betenni azt a kettőt, akár csökkentett időben és figyelj arra is, hogy mindezt a másik fél is megkapja.
  • Könnyítsd meg az életed: bátran rendelj online élelmiszert, vagy akár ebédet is. Persze, ha van napi három órád minden napra kitalálni a menüt, piacozni és főzni, akkor nem szóltam.
  • Fogadd el a segítséget és segíts te is, ha tudsz: barátnőd vigyáz addig Józsikára, amíg futsz félórát? A cimborád felajánlja, hogy heti kétszer dolgozhatsz az irodájában? Ne habozz.

Összefoglalva:

– Elfogadás

– Tervezés

– A teendők korrekt felosztása

– Segítségkérés

– Énidő

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
A szorongás csökkentése – 11 hasznos tipp!

Számos olyan dologgal szembesülünk nap mint nap, ami félelemmel, szorongással tölthet el bennünket, ezért lényeges kérdés, hogy mit teszünk a szorongás csökkentése érdekében. Az egy teljesen normális dolog, ha valaki

A kék fény hatása: ezért ne aludj a mobiloddal!

A kék fény a szervezetünkre és az egészségi állapotunkra gyakorolt negatív hatása sokszorosan bizonyított tény. Rontja a szemünk egészségét és negatívan befolyásolja az alvásunk minőségét. Az viszont igaz, hogy az

A stresszkezelés fontossága és lépései

A stresszkezelés során arra törekszünk, hogy megelőzzük a krónikus stressz kialakulását, vagy megjelenése esetén sikeresen csökkentsük azt a mentális- és fizikai egészségünk érdekében. A stressz szintünk csökkentésével az egyébként is

Az önismeret jelenti a szabadságod alapját

Önismeret nélkül nehéz harmonikus életet élni. Sőt, nem is lehet, ezért érdemes vele foglalkozni. Sokak számára jelenthet sok mindent. Végtelen lelki El Camino-t. Folyamatos AHA-élményt. Mély belső dialógust. Szembenézést. Lehetőséget