LIppai Roland

A lelki egészségért minden nap tenni kell.

Szerző

A lelki egészség kérdése az egyik legégetőbb napjainkban, hiszen az esetleges biológiai sajátosságok mellett modern ember életmódja, a vele kapcsolatos elvárásrendszer és teljesíténykényszer milliókat tesz tönkre lelkileg és fizikálisan is. Mit lehet tenni, hogy ez ne így legyen?


A lelki egészségünk (október 10-e a Lelki Egészség Világnapja) magában foglalja az érzelmi, a pszichológiai és szociális jólétünket. A mentális egészségünk befolyásolja, hogy miképpen gondolkodunk, hogyan érzünk és cselekszünk, milyen a hangulatunk. Hatással van arra is, hogy milyen a lelki ellenállóképességünk és rugalmasságunk, hogyan kezeljük a stresszhatásokat. Sőt: a többi emberhez való viszonyunkat is meghatározza.

Számos tényező van hatással a mentális egészségünkre, a teljesség igénye nélkül:

  • biológiai tényezők
  • élettapasztalatok (trauma, bántalmazás, abúzus)
  • a családban előforduló mentális betegségek megléte
  • önbecsülés
  • önszeretet
  • érzelmi érettség
  • támogató szociális és családi kapcsolatok
  • megfelelő fizikai környezet
  • biztonság
  • érzelmi elhanyagolás
  • stressz
  • negatív környezeti tényezők

Lelki egészség: ezért jó neked, ha rendben vagy

A mentális egészség az élet minden szakaszában, a gyermekkortól és a serdülőkortól a felnőttkorig egyaránt fontos és a teljes életminőséget meghatározó tényező. Ha jó mentális állapotban vagyunk, hatékonyan kezeljük a stresszt vagy akár meg is előzhetjük annak egy részét, képesek vagyunk támogató és szeretetteljes kapcsolatokat létrehozni és megtartani. Hatékonyan végezzük a munkánkat és a szűkebb közösségünkre, baráti körünkre is pozitívan hatunk – ők pedig ezt visszasugározzák ránk. Kör ez, de nem ördögi😊

Úgy is mondhatnánk: nem lehet boldog az az ember, akinek nincsen rendben a lelki egészsége.

Az egyensúly elveszítése, a lelki egészség megromlása legtöbbször egy fájdalmas folyamat számos figyelmeztető jellel. Az emberek nagy része nem képes megfelelő szintű önreflexióra, így nagyon fontos, hogy tisztában legyünk néhány árulkodó korai jellel, hogy segíteni tudjunk – akár önmagunkon is.

A legfontosabb árulkodó jelek:

  • energiahiány, enerváltság
  • motivációhiány
  • túl kevés, vagy éppen túlságosan sok alvás
  • konfliktusok
  • súlyos hangulatváltozások
  • elzárkózás az emberektől, kivonulás a szociális életből
  • zavartság, feledékenység, harag, idegesség, aggódás
  • tehetetlenség és reménytelenség érzése
  • megmagyarázhatatlan fájdalmak jelennek meg
  • erősödik a dohányzás, az alkoholfogyasztás mértéke, megjelenhet a drog
  • a napi- és a munkával kapcsolatos feladatok elvégzésének nehézségei

Depresszió és kiégés

A lelki egészségünk a teljes egészségünk része, amivel napról napra foglalkoznunk kell és sajnos minden kapcsolódó adat azt mutatja, hogy erre egyre kevesebben fordítanak energiát. Az EU tagállamai közül Magyarországon szenvednek a legtöbben depresszióban és a számuk várhatóan emelkedni fog. Az ezzel összefüggő költségek csak hazánkban több mint háromszázmilliárd forintra rúgnak évente, világszinten pedig alig tíz év múlva mintegy tizenhatezer milliárd dollárba fáj majd a világgazdaságnak a mentális betegségekkel, zavarokkal összefüggő költség. Ne feledjük: a számok mögött emberek vannak, akik depresszióval, kiégéssel küzdenek.

A legfontosabb kérdés, hogy mit tehetünk a lelki egészségünk védelme, visszaszerzése érdekében.

Erről is van egy csinos listám arról, ami segíthet:

  • az önismeret fejlesztése
  • az önreflexió fejlesztése
  • elegendő és minőségi alvás (legalább nyolc óra naponta)
  • sport és fizikai aktivitás (a WHO ajánlása heti százötven perc)
  • énidő és hobbi
  • az emberi kapcsolatok ápolása
  • pozitív gondolkodás
  • a negatív gondolatok átkeretezése
  • meditáció
  • relaxációs technikák elsajátítása
  • mindfulness gyakorlatok
  • mások támogatása, segítségnyújtás
  • konzultáció szakemberekkel a helyzet súlyosságától függően (coach, pszichológus, terapeuta, pszichiáter)

Összefoglalva

  • lelki egészség nélkül nincsen boldog és kiegyensúlyozott élet
  • a modern ember mentálisan egyre nagyobb kihívásokkal és nehézségekkel szembesül
  • számos figyelmeztető jele van a mentális kimerülésnek
  • megvan a lehetőség a lelki egészség megőrzésére és visszaszerzésére

Fotó: Bruce Mars/Unsplash

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
A stresszcsökkentés 5 legegyszerűbb technikája

A stresszcsökkentés nélkülözhetetlen eleme a megküzdési stratégiánknak különösen egy olyan világban, ahol akár percről-percre gyökeresen megváltozhat az életünk. Ezzel együtt élni nem mindig könnyű, de hatékony stresszkezeléssel elkerülhető vagy mérsékelhető

A maximalista ember ritkán elégedett az életével

A „maximalista vagyok” egy trendi kijelentés, viszont az általános tapasztalatok és talán a sajátjaid is azt mutatják, hogy egy maximalista ember szinte sosem elégedett az életével. De olyan zsákutca ez,

Stresszmenedzsment 10 egyszerű lépésben

Ne várd meg, amíg tönkretesz a feszültség, találd meg a számodra legmegfelelőbb stresszmenedzsment módszereket. Innen válogathatsz! A stresszmenedzsment az egyik legfontosabb készségünkké vált, ezt valószínűleg te is érzed a mindennapjaidban.