LIppai Roland

Stresszcsökkentés

Szerző

A stresszcsökkentés nélkülözhetetlen eleme a megküzdési stratégiánknak különösen egy olyan világban, ahol akár percről-percre gyökeresen megváltozhat az életünk. Ezzel együtt élni nem mindig könnyű, de hatékony stresszkezeléssel elkerülhető vagy mérsékelhető a krónikus stressz, ami súlyos életminőség romláshoz vezethet.


A krónikus stressz, a csendes gyilkos

A krónikus stressz jóval több annál, mint hogy egyszerűen feszültek vagy idegesnek vagyunk; ilyenkor folyamatos készenléti állapotban vagyunk, így az elménk és a szervezetünk már középtávon is rettenetesen kimerül. Többek között ilyenkor vagyunk állandóan fáradtak, ingerlékenyek, romlik a munkahelyi teljesítményünk és egyre több a konfliktusunk a környezetünkkel is, ami miatt akár az emberi kapcsolataink megromlásával, szociális elszigetelésünkkel is szembe kell néznünk.

Veszélyben az egészség

A krónikus és kezeletlen stressz rizikófaktora a szív- és érrendszeri megbetegedéseknek (egyikben sem állunk jól) , kiváltó oka lehet a magas vérnyomásnak, különböző emésztési zavaroknak és „természetesen” súlyos alvászavarokhoz is vezethet. De nem csupán a fizikai testünk sínyli meg a szabadjára engedett stresszt; a mentális egészségünket is veszélyezteti, tehát bele csúszhatunk egy kiégésbe vagy depresszióba is. Egyértelműen látszik: mindenképpen foglalkoznunk kell a stresszcsökkentés lehetőségeivel.

A stresszt kiváltó okok

Az ember az egyedüli élőlény, aki/ami még egy ideális környezetben is képes a szenvedésre, ezért felsorolni is nehéz azokat az élethelyzeteket és tényezőket, amelyek stresszreakciókat válthatnak ki belőlünk.

Életünk leggyakoribb és a legerőteljesebb stresszforrását a családdal, a munkával és a munkahellyel kapcsolatos történések jelentik. De intenzív stresszreakciókat válthatnak ki a saját- vagy szeretteink egészségi állapotával kapcsolatos félelmeink, aggodalmaink is. Az immár két éve tartó Covid-járvány és a napjainkat uraló orosz-ukrán háború szintén a krónikus stressz és szorongás generátora. Ezek nagyon nehéz helyzetek és érzések, amelyeket – ha tetszik, ha nem – mindenképpen megélünk. Ezért is szükséges arra is figyelnünk, hogy mindezt ne engedjük az egészségünk, az életminőségünk kárára elszabadulni.

A stresszcsökkentés készsége az egészségkultúra része

De az aktuális jelenünktől függetlenül is elmondható, hogy mi magyarok szinte sportot űzünk a stresszes életmódból. Egy felmérés szerint a nagy mértékű stressz a magyar lakosság felének teszi pokollá az életét. Ha ehhez hozzávesszük a magyar társadalom alacsony szintű egészségkultúráját, akkor nem érdemes csodálkozni a mindennapok minőségén, az uniós szinten az utolsó harmadra elégséges születéskor várható élettartam mértékén és az egészségi adatokon sem. Az egészségkúra egy fontos és egy nagyon összetett fogalom, aminek része a megelőzés (prevenció), az egészségmegőrzés és az egészségfejlesztés is.

Viszont a jó életminőség eléréséhez a személyre szabott stresszcsökkentés módszerei nélkülözhetetlenek.

Szuperérzékenyek és introvertáltak

Egyéni szinten a genetikai meghatározottság, a személyiség típusa (az introvertáltak és a szuperérzékenyek különösen kitettek), a megküzdési stílus vagy stratégia, a szocializáció, a családi mintázat nagyban befolyásolja a stresszel való megbirkózás sikerét. De csak erre nem támaszkodhatunk és miután a stressz megszüntetése nincsen lehetőségünk, arra kell helyeznünk a hangsúlyt, hogy megfelelő pszichológiai rugalmasságra tegyünk szert és hogy legyenek számunkra bevált stresszkezelési módszereink.

Lehet, hogy éppen életünk prezentációja előtt lesz szükségünk egy stresszcsökkentő légzéstechnikára.

Stresszcsökkentés: 5 hasznos tipp

Sportolj – hatékonyabb, mint a sör és a cigi
A sport az egyik legjobb stresszcsökkentő módszer. Bármikor alkalmazhatod; ha rendszeresen sportolsz, akkor már alapvetően ellenállóbb leszel a stresszel szemben is, ám egy akut helyzetben is sokat segíthet. Emellett csökkentheti az esetleges szorongásod mértékét, vagy enyhítheti a depressziót tüneteit is. Sportolni sokkal hatékonyabb és egészségesebb, mint a kinyúlni rágyújtani vagy meginni három felest. Olvasd el itt, miért lesz jobb az életed, ha sportolsz.

Kirándulj, túrázz, menj ki a természetbe
Túrázni egyébként is nagyszerű dolog, de a stresszes időszakokban főleg érdemes időt szánni arra, hogy kimenj a friss levegőre és élvezd a csendet, mert ez mérsékelheti a stressz szintjét és a hangulatodon is sokat javíthat. Túrázhatsz a kedvenc útvonalaidon, vagy akár felkeresheted a közeli parkot is. Itt találhatsz a lakóhelyedhez közeli túra útvonalakat is.

Jógázz, akkor is, ha férfi vagy
A jóga a futás mellett Magyarországon is az egyik legnépszerűbb sport. Mindkettő a legjobb stresszcsökkentő módszerek közé tartozik. Ha rendszeresen gyakorolsz, akkor jelentős sikereket érhetsz el a stresszkezelésed során, mert nem csak a tested edzed, de a tudatos légzéssel a stressz-szinted is csökkented. Férfiak számára is ajánlott.

Aludj eleget és aludj jól
Egy átlagos embernek legalább hat-kilenc órát kell aludnia ahhoz, hogy egészséges maradjon és hatékonyanan el tudja végezni a napi feladatait és jól tudjon működni a szociális kapcsolataiban. Az elégtelen alvás eredménye a folyamatos fáradtság s kimerültség, nehézzé válik a koncentráció, emlékezetzavarok lépnek fel. A gyengülő immunrendszer pedig egyre kevésbé lesz képes ellátni a feladatát. Ha gondod van az alvással, kezd itt a rendrakást.

A légzés, mint gyors megoldás
A tudatos és mély légzés az egyik legjobb stresszcsökkentő módszereddé válhat, mivel mérsékli a szimpatikus idegrendszert (a stresszhatás indítja be), de közben mozgósítja a paraszimpatikus idegrendszert, ami a nyugalmi állapotért felel. Egy egyszerű gyakorlat, amit bármikor alkalmazhatsz: az orrodon keresztül szívd be a levegőt hét másodpercen keresztül, majd ugyanennyi ideig tartsd bent s végül engedd is ki. Legalább ötször ismételt meg a kört egy nehezebb helyzet előtt, közben, vagy akár az esti alvás részeként.

Összefoglalva
Egy gyorsan változó világban minden korábbinál nagyobb szükség van a különböző stresszcsökkentő technikák elsajátítására, mert ezek segítenek megelőzni vagy akár kezelni a krónikus stresszt. A rendszeres sport, az időben elegendő és jó minőségű alvás, vagy egy egyszerű légzéstechnika elsajátítása máris hatékonyabbá teheti a stresszel való megküzdést, jobbá teheti az életünket.

(Fotó: Broesis/Pixabay)

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
Az alváshiány nem trendi – tippek a jobb alvásért

Az alváshiány az emberek egyik legégetőbb problémája, aminek számtalan negatív következménye lehet a teljesítményromlástól kezdve egészen a fizikai- vagy mentális egészségkárosodásig. Vannak helyzetek, amikor az alvászavarok szakember segítségét igénylik, de

A stresszcsökkentés 5 legegyszerűbb technikája

A stresszcsökkentés nélkülözhetetlen eleme a megküzdési stratégiánknak különösen egy olyan világban, ahol akár percről-percre gyökeresen megváltozhat az életünk. Ezzel együtt élni nem mindig könnyű, de hatékony stresszkezeléssel elkerülhető vagy mérsékelhető

A reziliencia jobbá teszi az életed

A reziliencia a huszonegyedik századi ember egyik legfontosabb képessége, jelentőségét nem lehet túlbecsülni, ha a lelki-mentális egészség megőrzéséről vagy fejlesztéséről, az élet nehéz helyzeteivel való megküzdésről és az azokból való