LIppai Roland

Szerző

Bármilyen stresszhelyzet tegye húzóssá a napodat, ha időt és energiát fordítasz magadra, megbirkózol bele. Például, ha sportolsz.


A fizikailag aktív emberek jobban és egészségesebben élnek, az élet minden területén jobban teljesítenek. Csak annyi időre van szükséged hetente, amennyit naponta a mobilodra szánsz. Stressz, stresszhelyzet mindig is lesz az életedben, az a kérdés, hogy azt hogyan reagálod le.

Megvan az elhízás és a stressz ellenszere

Százával lehetne sorolni az érveket a sportolás, a fizikai aktivitás, a rendszeres testmozgás fontossága mellett. Rögtön leírom a legsúlyosabb állítást: aki fizikailag inaktív életet el, nagyobb eséllyel betegszik meg és él kevesebb egészségben eltöltött évet és bizony nagyobb a kockázata az idő előtti elhalálozásra is. Ez senkinek sem lehet az életcélja, ám ennek ellenére például a magyarok az elmúlt öt évben egyre kevesebbet mozogtak uniós szinten is, miközben – a koronavírus járványtól függetlenül is – meglehetősen rosszul teljesítünk a szív- és érrendszeri, a daganatos, a krónikus megbetegedések, a depresszió és a halálozások terén is. Sőt: világszinten a negyedik legelhízottabb társadalom vagyunk, ami megalapozza a jövőt is, de nem úgy, ahogyan szeretnénk. A rendszeres fizikai aktivitás viszont egyszerűen jobbá teszi az életed; jöhet akár milyen stresszhelyzet, szinte biztos, hogy megküzdesz vele.. Ne tartozz azok közé, akik egészségtelenül élnek, mert annak következményeivel nem csak neked, hanem a szeretteidnek is meg kell majd küzdeniük.

Mi jó neked, ha aktívan élsz?
Anders Hansen svéd pszichiáter az Edzett agy című élvezhetően megírt könyvében a legújabb MR és MRI alapú agykutatások eredményei alapján foglalja össze hogy a rendszeres fizikai aktivitás miképpen emeli magasabb szintre, teszi jobbá az ember életét.

Stresszhelyzet és a rá adott jó válasz: az egyik megoldás, ha sportolsz

A magas és krónikus stresszszinttel élők számára kifejezetten hasznos, ahogyan Hansen bemutatja a „stresszgyár” amigdala működését, illetve a hippokampusz és a homloklebeny közbelépését azért, hogy a stresszreakciók ne tegyék tönkre az ember életét. Ahhoz viszont, hogy e két terület jól működjön és bizony erősödjön is új idegi kapcsolatok kialakulása mentán – amire minden bizonnyal egyre nagyobb szükség lesz a jövőben – egy valami mindenképpen nélkülözhetetlen és semmivel sem pótolható: ez a rendszeres fizikai aktivitás és sport. De Hansen mást is bizonyít: a fizikai aktivitás jótékony hatással bír a memóriára, erősíti a figyelmet és a fókuszt, s mivel erősíti az agy különböző részei közötti kapcsolat, a fizikailag aktív ember okosabbá is válhat.

Ezért éri meg sportolni: jobb szex, nagyobb izomerő, nagyobb álló- és stressztűrő képesség

Remélem, hogy már meggyőztelek arról, hogy miért érdemes hetente egy-két órát mozgásra szánnod, de mutatok még egy csinos felsorolást:

  1. csökken a korai halálozás kockázata
  2. levezeted a stresszt, kiegyensúlyozottabb leszel
  3. csökken az emlő- és a vastagbélrák kialakulásának kockázata
  4. csökken a magas vérnyomás, a koszorúér-betegségek, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség, illetve az inzulin rezisztencia szindróma (metabolikus szindróma) kialakulásnak kockázata
  5. növekszik az állóképességed és az izomerőd
  6. nagyobb lesz az önbizalmad
  7. javul az önértékelésed
  8. kitartóbbá válsz
  9. erősödik az önfegyelmed és a szervező képességed
  10. büszke leszel magadra és mások is azok lesznek rád
  11. hatékonyabbá válik a gondolkodásod
  12. előnyösen változik a testtartásod
  13. könnyebben éred el és tartod meg a megfelelő testtömeged
  14. jobb lesz a stressztűrő képességed és a depresszió is nagyobb eséllyel kerül el
  15. jobb lesz a szexuális életed
  16. láthatod felnőni a gyerekedet

Elég jól látszik, hogy nincsen az életednek olyan területe, amire ne hatna pozitívan, ha újratervezed a mindennapjaidat – vagy akár az életed egy nagyobb részt – és helyet keresel a heti mozgásnak. A WHO ajánlása a mozgásra heti 150 perc – mindössze 2,5 óra. Ez kevesebb, mint amennyit naponta az ébren töltött idődből a mobilodra szánsz. Tehát minimum ennyit kellene felszabadítanod az életedből, hogy jobb legyen az életminőséged.

A jó hír az, hogy nem kell azonnal levonulnod egy edzőterembe vagy a Margitszigeten futnod a mínuszokban hajnalok hajnalán.

Íme néhány nagyon egyszerű trükk arra, hogy „észrevétlenül” szokásoddá váljon a rendszeres fizikai aktivitás:

  • felejtsd el a liftet, használd a lépcsőt
  • közlekedj gyalog vagy kerékpárral
  • az ülő életmód az ember csendes gyilkosa, így óránként állj fel az asztaltól és mozogj öt-tíz perceket, ehhez számos rövid videót találsz, használd őket bátran
  • szervezzetek közös mozgást a barátaiddal, családtagjaiddal, keress kapcsolatot hobbi vagy amatőr sportolókkal, hogy kölcsönösen motiváljátok egymást

Összefoglalva
A fizikai aktivitás szintje az életed minden területére kihat mentálisan, lelkileg és fizikailag is. Ha aktívan élsz, nagyobb eséllyel kerülnek el a betegségek, egészségesebb és elégedettebb leszel. Az újratervezés sosem könnyű, de az eredményét egész életedben élvezheted.

Találj rá egy okot és csináld 😊

(foto: Bruce Mars/Unsplash)

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
A szabadúszó kihívásai és azok megoldásai

Szabadúszónak lenni manapság az egyik legnépszerűbb dolog, sokak számára jelent alternatívát az addig mókuskeréknek, egyfajta rabságnak megélt alkalmazotti lét után. A szabadúszó korunk titkon irigyelt figurája, aki „nyaralva dolgozik”. Szabadúszónak

Stresszmenedzsment 10 egyszerű lépésben

Ne várd meg, amíg tönkretesz a feszültség, találd meg a számodra legmegfelelőbb stresszmenedzsment módszereket. Innen válogathatsz! A stresszmenedzsment az egyik legfontosabb készségünkké vált, ezt valószínűleg te is érzed a mindennapjaidban.

A kék fény hatása: ezért ne aludj a mobiloddal!

A kék fény a szervezetünkre és az egészségi állapotunkra gyakorolt negatív hatása sokszorosan bizonyított tény. Rontja a szemünk egészségét és negatívan befolyásolja az alvásunk minőségét. Az viszont igaz, hogy az

A hatékony home office minimumai

A hatékony home office kialakítása nem lehetetlen, ám nagyfokú tudatosság szükséges hozzá. Plusz néhány valóban használható trükk is, amiből íme néhány, ami biztos, hogy a segítségedre lesz. Közel nyolcszázezer ember