LIppai Roland

Szerző

Nap mint nap szembesülhetünk olyan dolgokkal, amelyek félelemmel, szorongással tölthetnek bennünket, ezért lényeges kérdés, hogy mit teszünk a szorongásunk csökkentése érdekében. Olvass tovább a tippekért!


Az egy teljesen normális dolog, ha valaki időnként szorong vagy túlzottan aggódik bizonyos helyzetekben, a közelben zajló orosz-ukrán háború (és ilyen volt a Covid-járvány is) pedig egy olyan mértékű fenyegetettséget és kontrollvesztést jelent, amivel a mi generációnk még nem találkozott és biztos vagyok abban is, hogy a sokat tapasztalt idős emberekben is komoly félelem jelent meg. Fontos tudnunk és elfogadnunk: a félelem, a szorongás, vagy akár a rettegés érzése természetes emberi reakciónk. Viszont a tartós és mély szorongás rontja az életminőségünket; lelki-, mentális- és fizikai megbetegédek kiváltója is lehet (erről bővebben Dr. Csabai Márta egészségpszichológus írt az Aggódó testünk – Az egészségszorongástól a belső biztonságig című könyvében).

A szorongás legfontosabb jelei

A körülöttünk lévő világ folyására nagyrészt nincs, vagy csak nagyon minimális befolyásunk bírunk, ezért arra kell törekednünk, hogy a szorongás, az aggodalom és a félelem nem tudjon rajtunk eluralkodni. Ezek az érzések rombolják az egészséget, megbénítanak testben és fejben, szükség esetén nehézzé teszik a döntést és a cselekvést.

A szorongás leggyakoribb jelei:

  • Nyugtalanság
  • Nehéz légzés
  • Fejfájás
  • Gombócérzés a torokban
  • Koncentrálási nehézségek
  • Gyakori fáradtságérzés
  • Ingerlékenység
  • Türelmetlenség
  • Az izmok merevsége
  • Alvási problémák
  • Gyomorfájdalmak
  • Hasmenés

A szorongás csökkentése az egészségünket szolgálja

Mindannyiunknak más és más eszközei vannak arra, hogy kezelje a stresszes helyzeteket, másféle praktikákat vetünk be a szorongás csökkentése érdekében, amelyeket jobb esetlen már rutinszerűen használunk az év minden olyan napján, amikor stresszesnek, szorongónak érezzük magunkat.

Tehát a szorongás ellen mi magunk is tehetünk:

  1. Fogadjuk el az érzéseinket
  2. Fegyelmezzük a gondolatainkat
  3. Próbáljunk több időt tölteni a családunkkal és a számunkra fontos emberekkel.
  4. Hívjuk fel barátainkat, vagy találkozzunk velük, érdeklődjünk hogylétük felől
  5. Hallgassunk meg másokat ítélkezés nélkül
  6. Keressük olyan emberek társaságát, akik ítélkezésmentesen meghallgatnak bennünket
  7. Kerüljük a panaszkodó, a negatív jelenségeket ránk zúdító emberek társaságát
  8. Minimalizáljuk a hírfogyasztást, találjunk rá ki egy rendszert
  9. Minimalizáljuk a közösségi média használatot
  10. Tervezzünk, legyen B és akár C tervünk és a különböző helyzetekre
  11. Próbáljunk a szükségleteink szerint aludni
  12. Olvassunk valódi, papíralapú könyveket
  13. Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan és változatosan
  14. Fokozottan figyeljünk arra, hogy lehetőleg rendszeresen sportoljunk

Nem az a lényeges, hogy minden pontot kipipáljunk, hanem hogy megtaláljuk a személyre szabott megoldásainkat.

A szorongásos állapot viszont kifejezetten súlyossá is válthat éppen ezért fontos, hogy ha az állapotunk indokolja, vagy nem javul a trükkjeink alkalmazása során, keressünk föl egy (pszichológus, klinikai szakpszichológus vagy pszichiáter) szakembert.

Összefoglalva

A bizonytalanság, a tervezhetetlenség és a súlyos krízishelyzetek is a félelem és a szorongás kiváltó okai lehetnek. Ezek az érzelmek természetes reakciók, de a szorongás csökkenésére hangsúly kell fektetni az életminőség romlásának elkerülése érdekébe.

(Kiemelt fotó: PDPics/Pixabay)

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
Hogyan tűzz ki SMART célokat? + sablon!

A SMART célok és célkijelölés folyamata a jelenlegi formájában még ismeretlen volt kétezer éve, ám Seneca már unalomig ismetelt mondása a hajóról, a szélről és a kikötőről napjainkban is igaz.

Mi az a coaching és miért lehet jó neked?

A coaching egy szuper jó dolog, egy olyan folyamat, ami során az önismereted mélyítésével, a belső erőforrásaid azonosításával és mozgósításával a korábbinál elégedettebb életet élhetsz. A klienseim AHA-élményei- és a

Így törj ki az újévi fogadalmak csapdájából!

Az újévi fogadalmak világa veszélyes terep, megfelelő felszerelés nélkül szinte borítékolható a kudarc és a fogadkozók közel nyolcvan százaléka nem is képes elérni a fogadalmaiban meghatározott céljait. Emiatt jó részüket,

8 tévhit a coachingról

Tévhitek sokasága kering a coachingról és a coach szakemberekről is. Mutatom a leggyakoribb félreértéseket és az igazságot is. Viszonylag gyakran találkozom a coach és a coaching kapcsán megjelenő tévhitekkel, márpedig