LIppai Roland

Szerző

Számos olyan dologgal szembesülünk nap mint nap, ami félelemmel, szorongással tölthet el bennünket, ezért lényeges kérdés, hogy mit teszünk a szorongás csökkentése érdekében.


Az egy teljesen normális dolog, ha valaki időnként szorong vagy túlzottan aggódik bizonyos helyzetekben, a közelben zajló orosz-ukrán háború pedig egy olyan mértékű fenyegetettséget és kontrollvesztést jelent, amivel a mi generációnk még nem találkozott és biztos vagyok abban is, hogy a sokat tapasztalt idős emberekben is komoly félelem jelent meg. Fontos tudni és elfogadni is, hogy a félelem, a szorongás, vagy akár a rettegés érzése természetes reakció a jelen helyzetünkre, ezért a szorongás csökkentése erősen indokolt.

A szorongás jelei

A körülöttünk lévő világ folyására nagyrészt nincs befolyásunk, vagy csak nagyon minimális hatással bírunk, ezért arra kell törekednünk, hogy a szorongás, a félelem nem tudjon rajtunk eluralkodni, mert ezek az érzések rombolják az egészséget, megbénítanak testben és fejben, szükség esetén nehézzé teszik a döntést és a cselekvést is, igen, ezt is figyelembe kell venni.

A szorongás leggyakoribb jelei:

  • Nyugtalanság
  • Nehéz légzés
  • Fejfájás
  • Gombócérzés a torokban
  • Koncentrálási nehézségek
  • Gyakori fáradtságérzés
  • Ingerlékenység
  • Türelmetlenség
  • Az izmok merevsége
  • Alvási problémák
  • Gyomorfájdalmak
  • Hasmenés

A szorongás csökkentése az egészségünket szolgálja

Mindannyiunknak más és más eszközei vannak arra, hogy kezelje a stresszes helyzeteket, másféle praktikákat vetünk be a szorongás csökkentése érdekében, amelyeket jobb esetlen már rutinszerűen használunk az év minden olyan napján, amikor stresszesnek, szorongónak érezzük magunkat.

Tehát a szorongás ellen mi magunk is tehetünk:

  • Fogadjuk el az érzéseinket
  • Fegyelmezzük a gondolatainkat
  • Próbáljunk több időt tölteni a családunkkal és a számunkra fontos emberekkel.
  • Hívjuk fel barátainkat, vagy találkozzunk velük, érdeklődjünk hogylétük felől
  • Hallgassunk meg másokat ítélkezés nélkül
  • Keressük olyan emberek társaságát, akik ítélkezésmentesen meghallgatnak bennünket
  • Kerüljük a panaszkodó, a negatív jelenségeket ránk zúdító emberek társaságát
  • Minimalizáljuk a hírfogyasztást, találjunk rá ki egy rendszert
  • Minimalizáljuk a közösségi média használatot
  • Tervezzünk, legyen B és akár C tervünk és a különböző helyzetekre
  • Próbáljunk a szükségleteink szerint aludni
  • Olvassunk valódi, papíralapú könyveket
  • Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan és változatosan
  • Fokozottan figyeljünk arra, hogy lehetőleg rendszeresen sportoljunk

Nem az a lényeges, hogy minden pontot kipipáljunk, hanem hogy megtaláljuk a személyre szabott megoldásainkat. A szorongás irracionális méreteket is ölthet, éppen ezért fontos, hogy ha az állapotunk indokolja, vagy nem javul a trükkjeink alkalmazása során, keressünk föl egy szakembert.

Összefoglalva
A bizonytalanság, a tervezhetetlenség és a súlyos krízishelyzetek is a félelem és a szorongás kiváltó okai lehetnek. Ezek az érzelmek természetes reakciók, de a szorongás csökkenésére is hangsúly kell fektetni, a komolyabb problémák elkerülése érdekében.

(Kiemelt fotó: PDPics/Pixabay)

Tetszett? Oszd meg!
Facebook
Linkedin
Pinterest
EMAIL
PRiNT

A cikk szerzője

Lippai Roland
Mindig is érdekelt, hogy valójában mi az, ami egy embert előrevisz az élete során, hogy mi az a valami, amitől minden reggel fel akar kelni az ágyból. Ezért szereztem többek között felsőfokú kommunikációs szakképesítést s ezért diplomáztam szociológia szakon, majd a coachingra rátalálva a Media Coaching, a Coachingcentrum és az Innermetrix Hungary erős képzéseit végeztem el. Családos emberként is az egyensúlyra törekszem; aktívan sportolok és egy remek zenekarban gitározom.
További cikkek
A reziliencia jobbá teszi az életed

A reziliencia a huszonegyedik századi ember egyik legfontosabb képessége, jelentőségét nem lehet túlbecsülni, ha a lelki-mentális egészség megőrzéséről vagy fejlesztéséről, az élet nehéz helyzeteivel való megküzdésről és az azokból való

Lelki egészség: tehetsz róla és tehetsz érte

A lelki egészség kérdése az egyik legégetőbb napjainkban, hiszen az esetleges biológiai sajátosságok mellett modern ember életmódja, a vele kapcsolatos elvárásrendszer és teljesíténykényszer milliókat tesz tönkre lelkileg és fizikálisan is.

A stresszkezelés fontossága és lépései

A stresszkezelés során arra törekszünk, hogy megelőzzük a krónikus stressz kialakulását, vagy megjelenése esetén sikeresen csökkentsük azt a mentális- és fizikai egészségünk érdekében. A stressz szintünk csökkentésével az egyébként is

Stresszmenedzsment 10 egyszerű lépésben

Ne várd meg, amíg tönkretesz a feszültség, találd meg a számodra legmegfelelőbb stresszmenedzsment módszereket. Innen válogathatsz! A stresszmenedzsment az egyik legfontosabb készségünkké vált, ezt valószínűleg te is érzed a mindennapjaidban.